Rügen 2006

Årets segling startar 23 maj! Det blir inget kasta loss idag i alla fall, kulingen tjuter i riggen från sydost. Vi får fira att vår semester börjat här vid bryggan i Oxelösund. Vi festar loss ordentligt och njuter av vår ledighet. Inte heller den 24 maj har vinden lagt sig och vi avvaktar fram till 18:50 på då vi beslutar för att kasta loss. Seglar ut till Hävringe och sätter kurs mot Visby. Det är kallt, strax över 10 grader sjön går hög och vinden avtar. Det blir riktig stenkross hela vägen och kapten blir sjösjuk ett slag. Efter som det stundom blir svårt att hålla kursen stöttar vi med motorn som är ny installerad för året. Det mörknar och seglandet går trögt pga. den krabba sjön. Under natten faller temperaturen till 5 grader det kommer lite regnstänk emellanåt. Styrman får själv sköta seglandet medan kapten kurerar sig från sjösjuka och den förkylning som han släpat på under den senaste veckan. Det ljusnar men inget Gotland syns till i gråvädret, vi börjar dock få lite lä av ön så den gropiga sjön blir lite lugnare. Det är grått och kallt den 25 maj och efter 74,6 nm förtöjer i en tom och öde Visby hamn kl. 11:00. Fort i väg och betala, på med lite ström och värme sen kojar vi några timmar innan vi promenerar runt i vår favoritstad.

26 Maj ligger vi kvar i Visby för att få Kaptens förkylning att ge med sig. Morgonen 27 maj 07:30 tuffar vi ut genom hamninloppet till Visby och sätter kurs mot Öland och Byxelkrok. Vinden har vridit från sydost till syd väst och den är väldigt svag, det blir att motorsegla hela vägen. Till allas glädje så tittar solen fram och ger oss en lugn solig skön dag. 17:00 förtöjer vi i Byxelkroks hamn och då åker grillen o vinet fram. En härlig kväll i solnedgången på Byxelkroks strand. Kl. 10:00 den 28 maj lämnar vi Byxelkrok för att ta oss till Kalmar. Den idag sydliga vinden låter oss använda motorn och de tuffar på bra men kaptens influensa tilltar och febern är straxt under 40 grader. Styrman motorseglar hela vägen och kl. 19:40 efter 47 nm förtöjer vi i Kalmar hamn. Kapten kojar och sover i 2 dagar. Måste sedan uppsöka doktorn för att få medicin. Den trevliga doktorn som är från Danmark och väldigt intresserad av segling skriver ut någon dunderkur som han sa "kommer att ta dö på allt utom dig". Tillbaka till båten och ner i kojen, piller, piller för att bli bättre. Våra planer får nu revideras då vi hade tänkt segla till Trawemünde eller Kiel men vi har förlorat flera dagar redan. Den 1 juni kör vi till tankbryggan och fyller dieseltanken. Det går i 42 liter och vi har motor kört 39 timmar sedan vi senast tankade. Den nya motorn är mycket snålare på diesel än vad den gamla var. Då vi ska lämna tankbryggan så blir det problem då ovanan vid den nya motorn och propellern visar sig från sin sämsta sida. Är ytterst nära att backa på en 40 fots motorbåt. Vi handlar lite käk och lämnar Kalmar kl.10:00 styr ut i Kalmarsund med vinden i nacken och siktet på Utklippan. Efter några timmar har vinden vridit 180 grader men avtagit, det blir att motorsegla resten av dagen. Kl. 19:50 tar Ostkustens trevligaste hamnkapten emot oss vid kajen på Utklippan. Sveriges ödsliga sydostliga utpost.

 

Den 2 juni kl. 07:00 lämnar vi utklippan i strålande väder, det blåser en svag sydvästlig vind så det blir att motorsegla. Allt är toppen, medicinen har börjat verka så kapten är på bättringsvägen. Solen strålar från en klarblå himmel hela dagen och temperaturen håller sig runt 15 grader. Efter 52 nm angör vi Gudhejm på nordöstra Bornholm. Blir krångel i hamnen då det är trångt och vinden ligger på, inte lätt att backa med en Maxi 95 i trånga utrymmen. Gudhejm är en trevlig by som klättrar uppför berget. Det är inget vidare ordnat med duschar och andra faciliteter men det är billigt och mysigt. Vi lämnar Gudhejm den 4 juni och på grund av vinden styr vi öster ut och länsar mot Nexö. Strålande väder och fin segling de 14 nm och då vi kommer in i hamnen så blir vi mottagna av ett gäng Polacker som är mycket hjälpsamma. Kaptens ohälsan har blivit bättre men komplikationer har tillstött. Allt skinn i munnen har lossnat så det går knappt att äta då allt svider som eld. Hela kroppen har fått en massa prickar. Beslutar att kasta resten av kuren över bord och hoppas på ett snabbare tillfrisknade. Den 6 juni kl. 06:00 lämnar vi ett regntungt Nexö och styr söder ut. Vi ska till Sassnitz på östra Rügen. Svag vind och vid Dueodd så dete som vi rundar, vid 07:30 lättar molnen och det blir en strålande dag. Vid kl. 14:00 har vinden helt dött ut, blir att motorköra resten av sträckan. Vi kan redan se de vita klipporna på Rügen men det återstår 4 timmar innan vi är framme. kl 18:15 lägger vi till i Sassnitz stora hamn. Dagens etapp mätte 65 nm. Hamnen är livlig och mycket trafik, det finns lite butiker runt hamnen och det är en bra bit att gå upp till centrum av staden. Det är fascinerande att se vilken byggrush det varit i gamla öst. Nästan allt är nyrenoverat som vi ser.

Ligger några dagar i Sassnitz och vi bestämmer att det är dags att vända hemåt. Försöker att få tag i Diesel i hamnen men får besked att det finns inte att köpa här. Får även besök av tullmyndigheten som blir lite förbryllade över att vi inte anmält vår ankomst och att vi då legat i flera dagar. Vi förstår inte problemet men det blir till att skriva lite papper sen är dom nöjda. Vi bestämmer att segla mot Bornholm direkt istället för att stanna till på norra Rügen som vi tänkt. I den hamnen finns inga förnödenheter. Kl. 08:15 den 9 juni lämnar vi Sassnitz för den här gången och sätter kurs mot Hasle på Bornholm. Det är lite små dimmigt vid kusten men väderprognosen lovar god sikt de närmaste dagarna. Vädret blir bättre men efter ca. 2 timmar segling rullar dimman in över oss, den är så tät att vi uppskattar sikten till kanske 20-30 meter. Vi motorseglar för vi tror att det är bästa chansen till en undanmanöver om något dyker upp. Det blir en oerhört jobbig tid och vi är fångade i dimman under 2,5 timmar. Som ett under lättar dimman på några minuter, vi ser då ett fartyg straxt vänster om oss och en fiskebåt ca. 50 meter till höger om oss. Straxt där efter kommer vi upp mot en annan fiskebåt som påkallar vår uppmärksamhet genom livligt viftande med armar och annat. Båten släpar något redskap och vill att vi går framför istället, teckenspråket fungerade idag med.. Seglingen är strålande resten av dagen men dimman flåsar oss i nacken hela dagen. Lägger till i Hasle hamn kl. 18:30 efter 56 nm, straxt väller dimman in och den stannar i 2 dagar. Hasle har en förträfflig hamnkapten och fint ordnat så här är lätt att trivas. Här får vi också tillfälle att fylla diesel igen och det går i ytterligare 40 liter. Efter som vi åkt dit vi ska så har det inte blivit så mycket segla ännu. Vår erfarenhet är annars att juni brukar bjuda på bra seglingsväder och detta år måste ses som det vindfattigaste vi haft.

Hasle är perfekt på alla vis. Söder om byn finns fina sandstränder, åker man en bit till kommer man till storstaden Rönne. Norr om byn är det lite mer bergig och dramatisk natur. Hamnen är väl skyddad och och enkel att angöra dag som natt. Finns restaurang och lite butiker samt bageri. Efter några fina lata dagar lämnar vi Hasle för att ta oss runt Hamerodde till Allinge på nordöstra delen av Bornholm. Vi lyckas segla den korta biten och då vi kommer in i Allinge hamn så är det nästan fullt, vi lägger oss på plats i yttre bassängen. Snart lämnar några båtar hamnen och vi flyttar då in i den inre bassängen för att få det lite lugnare. Hamnen ligger mitt i centrum av stan så det är en väldig skillnad mot Hasle. Solen steker på och det är vind stilla, kanske 35 grader i sittbrunnen. Det blir kalasväder några dagar och vi passar på att bada. Kapten anser att vattnet håller ca. 20 grader medan styrman envisas med att det bara är 15 grader. Hur som så tyckte alla att det var skönt att ta sig ett dopp från klipporna, gladast var nog Nelly. Dagen där på så tjuter det i riggen och det blåser kuling. Vi studerar alla väderprognoser och alla skiljer sig lika mycket. Vi beslutar att vänta in sydliga vindar. Den 17 juni menar SMHI och DMI att sydliga vindar är att vänta. Men SMHI seglar väder säger nordligt. Det blåser dock syd där vi ligger så vi kastar loss 06:00 och styr mot Kalmarsund. Efter någon timme har vinden helt dött ut och vi ligger och skvalpar på en gammal dyning. På med motorn och hoppas på ny vind, och nog kommer det ny vind allt. Felet är att den kommer från norr, det blir till att gasa lite extra för att komma framåt. Har lite besvär att korsa trafikseparerings zonen som är väldigt livligt trafikerad idag. Efter som det varit lite besvärligt idag så hoppar vi över Utklippan och går direkt upp till Kristianopel. Vi förtöjer kl. 19:30 efter 75 nm. När vi kommit i ordning så utspelar sig ett tråkigt skådespel i hamnen. Hamnkapten med ett sällskap på 6 personer sitter och njuter av kvällen på kajen. En tysk större segelbåt kommer för att lägga till och får väldeliga problem och gör ca. 8 försök men får inte till det. Sällskapet på kajen vill dock inte hjälpa till utan kommenterar spydigt och elakt den tyska båtens manövrar. Skit dålig stil efter som alla andra gästande båtar hör sällskapets prat mycket väl. Den 18 juni kastar vi loss 06:30 med regn tunga skyar över oss. Vi har tagit på oss varmt och regnkläder. Vi hinner inte i höjd med Mörbylånga förens himlen spricker upp och solen börjar steka. Då vi passerar under Ölandsbron har vi 35 grader i sittbrunnen och kläder ligger över allt. Vi tar kväll i Borgholm kl. 14:00 och flanerar runt på stan. Folktomt här med, alltså för tidigt på säsongen. En av de skönaste seglings dagar vi haft infinner sig den 19 juni då vi lämnar Borgholm kl 11:00 och styr norr ut mot Byxelkrok. Strålande sol och plattläns hela vägen. Vi har några båtar utanför oss och det blir lite tävlig. Då vinden emellanåt avtar söker vi oss närmare land i hopp om bättre vind. Vi ser hur vindkraftverken snurrar med god fart. Kl. 18:00 forsar vi in genom hamninloppet i Byxelkrok och är mycket nöjda med våra 30 nm som vi fått segla idag. Nu åker grillen fram och ner på stranden och titta på solnedgången.

Vilar en dag i Byxelkrok, handlar, tankar diesel och promenerar i de fina omgivningarna och den 21 juni på kaptens födelse dag lämnar vi Byxelkrok kl. 06:30 i sydostlig vind. Sätter kurs norr ut och sedan mot Lickershamn på Gotland. Växlande vind under hela dagen, ibland avtar den så vi får stötta med motor. Då vi seglar in mot Lickershamn har vinden tilltagit rejält och kommer från väst, det känns besvärligt att blåsa in i den trånga hamnen där 5 båtar redan låg förtöjda. Vi siktar in oss på en tom boj och en seglarkollega kommer ut från sin båt och tar förtampen, allt går som smort men det är skönt med lite hjälp ibland. Kl 18:00 är vi förtöjda och dagens segling mätte 60 nm. Det blir några soliga och mycket sköna dagar i Lickershamn, vi firar midsommar i ett strålande väder. Lyxar till kvällen med med ett besök på den lilla krogen i hamnen som serverar en utsökt filé. Den 24 juni kl. 06:30 kastar vi loss för att segla till baka till fastlandet. Tyvärr så börjar det motigt med hög sjö och vind från väst nordväst. Humöret sjunker men sakta men säkert vrider vinden lite till väst sydväst och ger oss god fart. Humöret på topp igen och vi loggar 6 till 8 knop resten av resan mot Oxelösund. Strålade väder resten av dagen och kl. 18:15 förtöjer vi på vår båtplats i Östersviken. Vi satte nytt rekord på sträckan som mäter 69 nm vilket vi avverkade på 11:45, det gör en snitt fart på 6 knop lite drygt och då var det knöligt och motigt till en början under morgon timmarna. Resten av denna vecka tänkte vi segla i hemma vattnen men vädret går emot och det blir regn o kallt. Vi stannar på landbacken.  

Vi kan kort sammanfatta sommaren på följande vis: Vi seglade ut den 24 maj och angjorde hemma hamnen den 24 juni. Vi han segla 769 nautiska mil. Vi låg i följande hamnar i ordning, Visby, Byxelkrok, Kalmar, Utklippan, Gjudhejm, Nexö, Sassnitz, Hasle, Allinge, Kristianopel, Borgholm, Byxelkrok, Lickershamn och sedan förtöjde vi i Östersviken Oxelösund. Vädret och hälsan var emot i början, fick uppsöka doktorn i Kalmar. Vi har haft 21 fina soldagar och en strålande midsommar. Vi har inte följt vädret som seglare bör göra, det har därför förbrukats 120 liter diesel och vi är mycket nöjda med den för året ny inköpta och installerade motorn. De mest oförglömliga denna sommar är tullens påhälsning i Sassnitz och timmarna i dimman utanför Sassnitz, då låg nerverna på utsidan ett tag. Även det strålande vädret är något att minnas. Vi har träffat tyskar, tyskar och åter Tyskar som invaderar Danska och Svenska hamnar. Vid vårt stopp i Lickershamn blev vi för första gången fler Svenska båtar än Tyska. Vi har ätit gott, sovit gott och mår bra. Tilläggas kan att styrman gått upp 2 kilo och kapten har gått ner 10 kilo. Arbetsfördelningen ombord skall därför omförhandlas till nästa år. Ett stort tack till er alla som tagit del av våra rader och det har varit kul att läsa lite från er. Ett mycket stort tack till Putte som hjälpt oss att snabbt fixa denna sida och forum. Det har dock varit svårt och ofantligt dyrt att få detta med mobilt Internet att fungera.
Vi återkommer då vi lyckas slita oss och ge oss ut på böljorna igen. TACK för denna gång!!!!!!