Click for Visby Flygplats, Sweden Forecast

Gotland 2003

Semester seglingen i år börjar den 30 maj. Vi seglar ut från Ramdalshamnen till Arkösund där vi tar kväll. Vårt mål är att imorgon att ta oss till Byxelkrok då det utlovats en nordlig vind.

den 31 maj kl. 10:10 lämnar vi Arkösund i strålande väder men svag vind. Vi beräknar att vara framme i Byxelkrok nästa morgon. När vi passerar Fällbådan så ligger havet som en spegel. Ägnar lite tid åt att kalibrera autopiloten, vilket inte verkar fungera. Gör enligt beskrivningen men inget verkar stämma. Först då vi läser igenom den engelska beskrivningen fattar vi att det är en felöversättning som ställer till det hela. Tuffar vidare söder ut och vid 13 tiden kommer en stadig vind från ost och ger oss god fart. Det blir så mycket fart att vi får ändra våra planer på att landa i Byxelkrok nästa morgon, vi får förbereda oss på att angöra hamnen i mörker. Vinden ökar mer och vid 19 tiden loggar vi 7 knop konstant. Vi har svårt att finna sjömärket straxt norr om Byxelkrok i mörkret men vi får bra korn på ens belysningen så angöringen går bra. Vi lägger till kl. 23:00 och är nöjda med en härlig segling som dock började lite motigt, har nu avverkat 82 nm. på 13 timmar

Den här berättelsen ska handla om när vi seglade Gotland runt på vårt sätt men först ska vi göra en tur till Mörbylånga på Öland för att hälsa på föräldrarna.

Den 1 juni lämnar vi Byxelkrok i en fin nordlig vind kl. 10:00 och strålande solsken. Efter Dämman så avtar vinden och vi får motorsegla ner till Borgholm där vi fick lite vind i seglen som höll i sig fram till Ölandsbron. Resterande bit fram till Mörbylånga fick motorn hjälpa oss. Vi lägger till på utsidan av föräldrarnas båt och blir kvar här några dagar. 55 nm var det hit och vi förtöjde kl. 20:30.

Den 4 juni lämnar vi Mörbylånga kl. 10:00 (vår standard tid) i ett strålande väder och en härlig sydvind. Vi seglar norrut till Sandvik och där blev det mycket besvärligt att lägga till då både en hård vind, besvärlig sjö och en grund hamn ställer till det. Efter några försök så väljer vi en annan brygga och då går det bättre. Hamnen är dock mycket orolig och det gungar, rycker och sliter i förtöjningarna hela tiden. En utländsk båt som förtöjt där vi först försökte har ett rent elände och måste tillslut flytta till en något lugnare plats. I Sandvik fanns nyfångad torsk så vi smörjer kråset rejält. Skeppshunden Nelly har dock inga goda minnen här ifrån då hon två ggr. blir på hoppad av arga stora fula hundar.

Den 6 juni seglar vi till Byxelkrok och den 7 juni har vi inbjudit föräldrarna på Pingst middag ombord på vår båt. De bilar upp från Mörbylånga och det blir en skön eftermiddag i strålande väder med utsökt mat.

Den 8 juni lämnar vi Öland 06:45 och styr österut mot Klintehamn på Gotland. Vi ska nu försöka ta oss runt ön motsols och se vad vi kan finna. Vi har skaplig fart men vinden avtar efter några timmar, vi försöker att använda gennakern med mindre framgång. Vinden återkommer dock och väderprognosen lovar busväder till kvällen. Dagen fort löper med god mat, fika och latande. Vi väntar att land ska komma i sikte men det är så disigt att först när det återstår ca. 7 nm. så går det att urskilja land. Vinden har nu tilltagit rejält och då vi seglar in i den trånga rännan till hamnen så är det med hjärtat i halsgropen. Tilläggningen blir en katastrof och får göras om tre ggr. innan det funkar, det är två småflickor från en annan båt som till slut hjälper oss. 17:45 efter 43 nm. sitter vi fast i bryggan till slut. Då vi förtöjt kommer straxt en båt in i hamnen och även han får stora problem då det blåser kraftigt och det är en kraftig ström ut från vattendraget som mynnar ut i hamnen. Tysken som anlände och fick vår hjälp blir så nöjd att han måste bjuda på några glas vin. Vinden tilltar och vi får rådet av hamnkapten att lägga oss längst med bryggan då det vankas ett rejält oväder. Sagt och gjort, Tysken och vi hjälps åt att flytta om båtarna och lägga ut lite spring till bojarna så vi inte ska nöta hårt på bryggan. Enligt prognosen så blåser det nu 20 sek/m så det är till att hålla i hatten.

Den 10 juni har det värsta blåst över så kl. 12:00 lossar vi tamparna för att ge oss ut på havet igen. Klintehamn var inte vår tur hamn för nu händer missöde nr. 2, vi märker det inte men efter som vi ligger vid mastkranen förstår vi sedan att vi kom i kontakt med den då vi lägger ut. När vi ska hissa segel så ser vi att vindexen är helt tillskrynklad och hänger på sidan. Vi fortsätter dock och tänker att det finns nog mastkran i Burgsvik dit vi är på väg. Det blir en mycket disig resa och det mulnar på vart efter. När vi ska angöra hamnen så är allt fel inte ett sjömärke stämmer, vi dubbelkollar våra i förväg utlagda kurser och beslutar till slut att lita på våra noteringar. Det är tur att vi fattar rätt beslut för när vi lagt till får vi beskedet att sjömärkena drivit ur position då isen gick i våras. Burgsvik är mysigt med sin syrengata ner till affären. Här får styrman en av sin idéer att vi ska cykla till Hoburgen, Jag lyckas dock pruta ner det till en tur på tandemcykel till Vändburg. Vi hyr en hoj med vagn på järnaffären, Nelly i vagnen och sedan iväg. Vi kommer dock inte så långt utan ca. 6 km före Vändburg skjuter bakhjulet med en knall. Det blir till att knalla sista biten fram till Vändburg, väl där ringer vi järnaffären som kommer och byter cykel åt oss. Hemresan blir inte bättre då  Nelly helt sonika hoppar ur vagnen och slår på nosen så det blir en skrapnos och en tand går sönder. Vi fikar på vägen och kommer överens om att vi är på segelsemester och inte cykelsemester.

Den 13 juni kl. 13:00 lämnar vi Burgsvik för att runda Gotlands södra kap, Hoburgen. Det blir en guppig färd runt kapet med tilltagande vind, när vi styr in till Vändburgs fina hamn får vi hjälp och ett trevligt mottagande av Sjöräddningens man på platsen. Vändburg är fint och här finns några mindre rauk områden att ströva runt i.

Den 14 juni 07:00 styr vi norr ut på Gotlands östra sida. Det är växlande molnighet och skiftande vindar. Vi har inte riktigt bestämt var vi ska idag. flera av hamnarna på den här sidan är för grunda för att angöra, vi bestämmer oss för att gå in i Sysne som vi hittat i en gammal reklambroschyr. Vi styr glada i hågen in i hamnen och båten ormar sig och känns konstig, gasar på rejält för att komma runt till kajen. Vi går upp till den lilla fisk boden för att fråga om hamnavgift. De blir förvånade då det inte varit en gäst båt i hamnen på flera år. Då vi kommer ner till båten igen så ser vi varför det var knepigt att lägga till, en lång fåra från kölen syns i dyn och vi uppskattar djupet till ca. 1,4 meter det är dock djupare närmast kajen. Hamn beskrivningen som är ca 12 år gammal menade att hamnen var 2,5 meter djup. Sysne är en fantastisk plats, god fisk, billigt, fint, trevligt, spännande ja allt är perfekt.

Den 16 juni kl. 07:30 lämnar vi Sysne i regn, 10-12 sek/m, nordlig vind och en sabla sjö. Vi får kryssa ut mot Östergarnsholme, vi tar i rejält och ligger på samma kryssben i ett par timmar. Vi slår då vinden börjar vrida mot ost och vi kan då sätta kurs mot Fårösund och tänker oss att segla hela vägen på detta ben. Kl. 11:00 så verkar det som någon är framme med trollspöet då ovädret drar iväg söder ut och himlen blir klarblå på 10 minuter, man ser fronten som en vägg bakom oss som sakta försvinner söder ut. Vinden dör också ut helt så vi får motorsegla fram till Fårösund där vi lägger till i marinan. Bunge som staden heter är inte så trevlig och det verkar vara mest genomfartstrafik till Fårö. Marinan tar bra betalt men kan inte servera varmvatten i sina duschar. Nej vi bunkrar lite och åker vidare.

Den 17 juni styr vi ut ur Fårösund för att tillbringa midsommar på Fårö i Lauterhorns hamn. Fin och skyddad hamn som dock helt saknar dusch och toa möjligheter. Vi har glömt köpa film så vi får knalla de 7 km. till affären, det är varmt och skönt så promenaden är ett rent nöje och Nelly stortrivs att bada i de kalkrika vatten dragen som vi passerar. Midsommar blir som sig bör, hällregn och snålblåst. Vi äter smyger ut med Nelly, ligger på bingen och äter igen, osv. Under natten tilltar vinden och det blåser kuling igen. Vi spatserar runt i rauk områdena som är rätt stora på sina håll, naturen är fantastisk och spännande.

Den 21 juni lämnar vi ett blåsigt Lauterhorn kl. 10:00 på kaptens födelsedag, det blåser från sydväst så det blir till att pin kryssa för att hålla ut för Gotland på vår färd söder ut mot Visby. Vi klara inte att hålla höjd utan får ta hjälp av motor för att få lite sjörum. Färskvatten kyl pumpen lade av efter ett tag så det blev till att slå av motorn och segla så gott det gick. Då vädret lugnat sig lite får kapten vistas i motorrummet för att leta fel, felet är en kabel som hoppat loss och fixas så motorn går att använda vid tilläggningen. Kl. 17:15 angör vi Visby hamn som nu är nästan full, hittar en plats som vi försöker att parkera i. Trasslar dock till det igen då tampen fastnar i den förbaskade livbojen, efter lite krångel så ligger vi äntligen förtöjda. Det blev en jobbig dag. Vi äter lite lätt och knallar ut på stan där vi hittar en utomhus bar, vi frågar om hundar är tillåtna på ute serveringen. Ja välkomna blir det till svar, när menyn kommer in så serveras vatten och tuggben till Nelly gratis. Vi känner oss manade att äta på detta trevliga ställe, vi beställer in bakad potatis med Skagen röra, öl och vin. Avslutar med Teds hot Dream, en varm drink med konjak, choklad och kaffe som är väldigt god. Det blev dock en smaskig födelse dag till slut.

Den 24 juni lämnar vi ett regntungt Visby vid 06:45, det lovas friska vindar från syd och kulingvarning är utfärdad. Vi ska segla nordväst så lite god vid kan inte skada, då vi kommer ur hamnen blåser det dock från nord och det är rätt kraftigt. Vinden avtar nästan helt och vi ligger och skvalpar i en eländig dyning som är jobbigt hög ca. 2-3 meter. Det blir till att motorsegla, vinden avtar och vrider mot ost dock tilltar dyningen och det börjar regna så det blir jobbigt att ständigt ta spjärn och hålla i sig. Kapten tycker att han har bra koll på det som händer framför båten, men så är nog inte fallet. Ca. 10 meter snett framför dyker plötsligt en tysk båt upp i diset och vågorna den ser ut att stå still och stampa i vågorna så vi passerar kanske 5 meter framför den, de vinkar glatt och det är väl bara att göra det samma men med hjärtat i halsgropen och funderande på hur fanken sköter vi utkiken egentligen. Lika snabbt som dom dök upp är dom borta, åter till grådasket och tristessen över dyningarna. Då vi rundar Fällbådans fyr in mot Arkösund så fångas vi i dimman, vi hade inte några förberedelser för det så det blir till att snabbt som ögat lägga in lite positioner i GPSen och smyga genom det trånga inloppet till Arkösund. Phuuuu. 21:45 lägger vi till efter en blöt jobbig motorsegling på 70 nm. Nu åker dock humöret upp då styrman serverar nylagad kastrulljanson med öl.

25 juni kl. 13:00 styr vi vidare till Nävekvarn där vi duschar och bunkrar lite. Den 26 åker vi ner till vår egen ö Fläskö där det blir sol o bad det serveras gott vin och grillat i solnedgången, härligt, härligt.

Den 28 juni styr vi mot hemma hamnen Ramdalshamnen och vi har nu avverkat ca. 550 nm  på en 29 dagar lång segling till Öland och runt Gotland, nöjda men sugna på mer. Det är dock dags att hem och jobba.