Click for Hammer Odde, Denmark Forecast

Bornholm 2007

27/5-07 lämnar vi Oxelösund för en månads segling. Det är vind fattigt och det blir motorsegling, vi sätter direkt kurs på norra Öland då vi rundat Hävringe som vi fick med på bilden här under. Hela dagen fort löper utan vind men då kvällen kommer kommer även lite vind och massor av dyning, som om inte det räckte kommer också dimman. Det blir lite trixande för att hitta fram till Byxelkrok men det går vägen med den gamla gps navigator, vi förtöjer 1 min över midnatt efter nästa 15 timmars seglande.

28/5-07 Efter lite sömn packar vi cirkusen och drar vidare från Byxelkrok på ett grått disigt hav. I lite vind och jätte höga dyningar styr vi söder ut kl 08:15 och ska idag ta oss till Kalmar. Där ska vi tanka diesel o vatten för att sedan fortsätta till den sydostligaste utposten Utklippan innan vi tar oss över till Bornholm. Efter frukosten kommer vinden som tilltagit i styrka ordentligt nästan rakt akter ifrån, så det blir ett rejält rullande i de höga vågorna.
Dagen fortlöper i en tilltagande nordanvind och i diset kan man i bland skymta Öland och det är inte lätt att se fyrarna som vi ska passera. Vi seglar för bara storseglet och hade trassel med att rulla in genuan, får undersöka vad felet kan vara. Vi når Kalmar 16:30 och får hjälp att förtöja i busvädret, av hyggliga Tyskar förståss, men här ligger även ett par andra svenska båtar bland ett 20 tal båtar vilket annars är ovanligt att se så här års på säsongen.
Nu lagas det kyckling lår marinerade i hickory och lökpulver, det serveras med kokt potatis, morötter, brysselkål, en krämig paprika sås och en Gredos rosé. Sen är det bara att natta.

29/5-07 Det har varit ett förfärligt blåsande under natten så det har varit svårt med sovat för kapten, styrman där emot sover som en klubbad oxe. Nu kl. 07:00 blåser det 13-18 m/s i Kalmarsund, allt seglande är alltså inställt för dagen. Misstänker att det blir shopping för hela slanten då man förtöjt vi stadens galleria. Huvvva. Tror hon får sova till kvällen! Hur som så blir det mindre blåst imorgon enligt SMHI så vi avvaktar och har vilodag. Då vi passerade Hävringe första dagen hade kapten äran att se några sälar som lekt en bit från båten, en fastnade på bild, visar den lite förstorad.

30/5-07 Kalmar dimma! Vi ser ut att få tillbringa ytterligare en dag i Kalmar. Blåsandet har börjat avta men då har dimman lagt sig över Kalmarsund. SMHI varnar för kraftiga åskväder över södra Sverige. Lite komiskt är det efter som vi blev fast här förra året också, men då pga. kaptens influensa. Vi försöker att bunkra lite diesel o gas idag och ger oss av imorgon till Utklippan. Har kört igång datorn med GPS och sjökortsprogram så vi ska kunna ta oss in i någon hamn även i dimma, får köra AIS över Internet för att se dom stora fartygen. Det går bra att kommentera bloggen genom att trycka på ordet (Trackbacks) då kommer din kommentar med. Det går även bra att skriva i gästboken. Å andra sidan går det bra att även BARA läsa. In i dimman o hej då

31/5-07 Då har vi lämnat Kalmar och tagit oss till Utklippan. Det har varit gråmulet hela dagen och vi fick regn under några timmar, det är dock varmt för årstiden så vi har inte frusit. Vi har mött ca. 25 Tyskar som är på väg norr ut för invadera vårt land. Just nu delar vi hamn med 4 tyskar o 2 holländare, under natten ska jag jaga dom till havs.  Då vi kom till Utklippan vinkade sälarna glatt åt vår ankomst. I morgon far vi åt Bornholm. Må gott alla. ps. bilden kommer då vi hittar en bättre uppkoppling

1/6-07 Angjort Bornholm, Det blev en dag helt utan vind så vi tuffade över från Utklippan för motor. Vi hade dock förväntat oss massor av vind som SMHI förutspådde. Nu verkar denna komma i morgon för hamnkapten har bett oss förtöja för storm, och i Allinge stängs hamnluckorna vid hårt väder så vi blir kvar här tills det blåst över. Vi hade en grådisig dag på sjön men när vi kom iland så tittade solen fram och det har i alla fall varit skapligt varmt ca. 15 - 20 grader. Nu blir det nybakt fralla o wienerbröd varje morgon så vi får se hur det går med vikten. Styrman hotar med språngmarsch varje eftermiddag men den brukar gå att lura bort med något skyltfönster. List går före vikt.
Må gott alla där hemma.
Bilden, om den nu kommer fram är från Utklippan "den vinkande sälen"

2/6-07 Ligger vi inblåsta i Allinge hamn.
Det blåser från nordost och det är den sämsta vind riktningen för denna hamn, vi trodde dock att dammluckorna till hamnen skulle stängas men så blev det inte. Troligen trasiga, så nu åker vi berg o dalbana vid kajen och får passa förtöjningarna hela tiden och flytta fendrar så gott det går.
Det var regn under morgonen men nu har solen kommit fram och hittar man lä så är det rätt gött. Efter förmiddagspromenaden var det meningen att kapten skulle få wienerbröd o bakelse men det gick åt skogen då konditoriet hade stängt redan. Men språngmarschen ställdes in den också i ren depression.
När humöret väl stabiliserats så tillagade vi med gemensamma krafter marinerade revbensspjäll i färsk vitkål, potatis, morötter, gräddsås och lingon. Det hela inmundigades med ett sött vitt vin. Till efterrätt serverades det nyplockade jordgubbar med vispgrädde. Så nu mår man som en prins igen. Vi hoppas på en strålande soldag imorgon och att blåsandet avtagit. Bilden är från hamnpiren i Allinge.

3/6-07 Dagen efter:
Förra året då vi var på segelsemester var det väldigt vindfattigt, men detta år har givit oss två kulingar redan första segel veckan. Den gångna natten blev helt sömnlös då båten kastades runt vid kajen i hamnen. Man lider av allt slit, ryck och brak som blir då tampar sträcks eller när båten slår i kajen, en tamp gick av men annars är allt helt och vädret började lugna sig under morgon timmarna.
Nu har det blivit riktigt lugnt ute så vi får se om vi åker ut på havet i morgon.
Att hamnen är orolig vid dåligt väder beror på att dammluckorna inte stängdes, vilket brukar ske vid den här typen av väder. Hamnen är omöjlig att anlöpa eller avgå ifrån då det blir så höga (2-3 meter) och branta vågor vid inloppet.
Idag har solen tittat fram och vi har fixat i ordning båten för avfärd om vi får lust till det i morgon.
Hoppas ni mår bra allihopa, att bröllopet gick bra, att Ewelina växer (håll igen för farmors skull) att balen gick bra, att häst skubbet gick bra, att Petra kom tillbaka till tokstan ordentligt och att ni alla jobbar och är flitiga.

4/6-07 Rönne: Det blev bara en kort tur på havet idag.
Tror det var lite missförstånd då vi klev ur bingen i morse. Då vi skulle lägga ut hörde först arbetskamraterna av sig och då fick man veta att dom stretar o gnor där hemma medan vi latar oss här.
Då vi väl lagt ut satte kapten kurs mot Tyskland men efter någon timme undrade styrman när vi skulle vara framme i Rönne på Bornholm. Kapten undrade om vi inte planerat för en längre etapp denna dag. Nej det har vi aldrig pratat om sa styrman. Där med lades kursen om till Rönne och det blev tidig kväller redan på förmiddagen.
Rönne hamn är dock ingen höjdare med sina krångliga och trånga förtöjningar vid bryggorna, men efter en massa trixade var vi till slut förtöjda. Det blev sedan till att uppsöka CENTRUM för att växla lite svenska mot danska. För 500 svenska får man 350 danska,  så det blir bara fönster shopping idag.
Eftermiddagen ägnades å grillning på båten, det gamla fläsket som legat längs ner i kylen var mört o fint. Vädret har varit mulet och lite blåsigt men till kvällen tittar solen fram och bättrar på färgen i nyllet, men benen är ännu kritvita. Må gott alle samman.

5/6-07 Danska nationaldagen:
Idag visade sig solen redan från morgonen, så det blev frukost i sittbrunnen. Under dagen åkte temperaturen upp till 30 grader så nu är man röd som en kräfta. Dagen började med stadsvandring och planer på lite shopping i de centrala delarna av Rönne. Vi förstod av det folktomma torget att något var galet, o straxt läste vi på en av butiksdörrarna "håller stängt för GRUNDLOVSDAGEN". Aha tänkte vi skolavslutning! Men vid närmare efter tanke är det säkert nått annat det betyder, hela ön verka stängd. tji shopping alltså.
Vi spenderade större delen av dagen vid strandpromenaden och Nelly badade. Kapten fick dagen till ära laga fläskpannkaka med bacon, där efter ta hand om disken och ytterligare hushållsarbete i form av det stora byket (tvätten) Efter som det var helg låg styrman och åt o läste hela eftermiddagen. I morgon far vi ut på havet, kanske.

6/6-07 Nationaldagen: Dagen är tänkt att tillbringas på havet.
Vi lämnar Rönne 05:30 och sätter kurs mot Tyskland och Rügen, vi ska till en liten by som heter Lhome och ligger på norra Rügen Stubbenkamer. När vi kommer ut på havet är vinden väldigt svag och det går en hög dyning så det blir ett fasligt smällande i seglen. Till slut så har vinden tagit helt slut och vi beslutar i skeppsrådet att vända om och segla mot norra Bornholm och lägga oss i Hammerhaven som också är ett naturskönt område utan shoppingcentran.
Dagen gav oss 9 timmar till havs och solen tittade fram i bland. När vi angjort bryggan i Hammerhaven blev det promenad upp till Hammerhus, Borholms forna borg. Fick då höra på föredrag som hölls för en skolklass, om hur Svenskarna hade jagads på porten under 1600 talet och att svenskarna till slut skänkte Bornholm till den Danske kungen för att slippa ön. Vi ville dock inte ge oss till känna i folk hopen.
Promenaden till borgen var dock inte helt odramatisk då vi vid ett väg val valde lite fel, den vägen slutade med en brant trätrappa utan räcken och full med nässlor gick lodrätt upp i det blå till borgen. Stupen bredvid var så långa att det tagit säker 15 minuter att nå havet om man ramlade. Styrman retades dock med kapten om höjdrädslan så ho ska få igen, var så säker.
Efter den digra promenaden blev det risted pöllse med bröd och glass med flöde o syltetöj. Kvällen gav på ett strålande väder så vi blir kvar här i morgon också. Må gott!.

7/6-07 Hammerhavn:
Åter en strålande dag, värmen är redan vid 10:00 uppe i 30 grader i lä. Dagen ägnas åt natur liv och vi får massor av språngmarsch i benen (allt jag sluppit förut). Naturen här är otroligt lik den runt Lickershamn på Gotland, fantastiska vidder och dramatiska stup. Vi gick föresten förbi "Paddsenken" och nog var det grodor där och vad dom lät. Dagen är annars väldigt lat och semesterlik. Riktigt romantiskt att se solen försvinna i havet innan en kojar.
I morgon om vädret tillåter far vi nog mot Sverige igen för att segla lite runt Öland och Gotland.

8/6-07 Utklippan:
Då har vi tillbringat en hel dag på havet, varmt o skönt med strålande sol. Vi lämnade Bornholm kl 05:55 och hoppades på ostliga vindar som utlovats, men som så ofta blev det inget av med löftena. Vinden bar någon timme ut från kusten sedan dog den ut helt och återkom ca. 45 min. innan vi nådde utklippan.
Smhi lovar dock vindar som vi vill ha så vi litar på att dom fixar resten av segel semestern åt oss. Vi ska ta oss norr ut på Öland nu för att sedan åka över till Gotland om allt blir som vi tänkt.
I dag hade vi tvätt dag i sittbrunnen, alltså både kapten o styrman tvättades då dusch möjligheterna var begränsade i Hammer haven.
Bilden är från Utklippans webcam och vi ligger vid pilen. När vi kom till Utklippan idag så trodde vi kriget brutit ut för det var någon militärövning och dom lade av enna riktiga bomber en lång stund. Lät kusligt.

9/6-07 Varmt:
På morgonen lämnade vi ett varmt Utklippan i T-shirt och for ut på ett varmt blankt hav. Dagen har sedan förflutit så till eftermiddagen då vi kom till Kalmar.
Det hade blivit riktig sommar i stan som var full med både båtar o folk som flanerade vid hamnen. Annat var det när vi var här senast, då var det ont om båtar och folk huttrade skyndsamt förbi. Idag hade vi vår första semester kubbning vid tankbryggan i Kalmar, någon snedseglare försökte tränga sig men kapten gasade och tittade åt ett annat håll och snedseglaren gav sig då hans styrman attackerade honom med visdomsord. Det blev tankat och klart för avfärd söndagsmorgon. Styrman hade sedan svårt att komma iväg till shoppingcentret så när hon kom in där fick hon rafsa ihop lite mat efter som dom skulle stänga då.
Nu har den tidigare bleka kapten varit röd, blivit brun och givetvis har skinnet börjat trilla av det gamla kadavret.
Där hemma fyller Bengt-Olof år idag så grattis från oss på sjön, vi kommer med blommor o tårta när vi kommer hem. På Nyponvägen tar Emma studenten idag. Grattis o skål från oss.

10/6-07 Yippie: Hurra!
Vi lyckades ligga i Kalmar EN natt och sedan komma iväg. Kalmar är annars ett sånt ställe som vi fastnat på flera gånger, dock till styrmans shopping glädje.
Då vi skulle lägga ut kom några damer och frågade styrman som rastade hunden om en motorbåt (Storebro 340 Biscaia) som låg och flöt o förtöjt i hamnbassängen. Vi fick hjälpas åt att fånga in båten med lassokast och förtöja den vid kajen. Någon festprisse hade väl släppt förtöjningarna åt ägaren som inte var ombord under natten. Vi funderade på att begära bärgarlön vilket man har rätt till enligt sjölagen och båten var värd ca. 2 miljoner.
Då var vi en halvtimma sena iväg ut i morgon värmens spegelblanka hav. Dagen tuffade på och vid lunch när solen stod som högst avläste styrman 55 grader på termometern som gått i topp. Alla tillgängliga solskydd spändes upp för att ordna lite skuggggga mest då för Nelly och kaptens brända knän.
Vår plan var idag att ta oss till Grankullavik men då ett åskväder flåsade oss i nacken parkerade vi i Byxelkrok som vanligt. Någon åska o regn blev det dock aldrig på oss.
Vi har det nu riktigt varmt o skönt i kvällningen. Tar kanske en vilodag imorgon och far sedan till Gotland.

11/6-07 Sommar:
Då har det varit en solig och skön sommardag på Öland. Vi har latat oss hela dagen och aktiviteterna har varit att knalla till Ica för lite inköp uppe i centrum av Byxelkrok. På segelfronten så har vi noterat att för året så har antalet båt semestrande Holländare ökat markant. Igår natt var det 5 Holländare, 4 Tyskar och 2 Svenskar och för natten ser det ut att bli 4 Holländare, 5 Tyskar och 3 Svenskar. Noteras kan också att Öland är stängt fram till den 15-16 juni då fiskaffären och alla andra sjöbodar öppnar, finns inga jordgubbar att köpa heller.
Vi försöker ta oss mot Gotland i morgon, det ska dock bli lite blåsigt så vi kollar vädret först i  morgon bitti. Vi kör en solnedgång till, men de är ganska lika oavsett var man befinner sig.
Denna bild är från Byxelkrok innan solen doppar sig i havet. Bilder förresten, vi plåtar flitigt och samlar alla bilder i datorn men den digitala fotokonsten kan spela en spratt, igår när kameran skulle "tömmas" så var det icke läsbara filer. Hjälp ca 100 bilder som vi inte skulle kunna se! Stor irritation och besvikelse över problemet men efter många o långa prov att läsa minneskortet lyckades vi få ner merparten av bilderna i datorn.
Vi tänkte att när vi kommer hem så bjuder vi in till kaffe kväll och visar alla bilder på en stor vit duk. Vi är uppe i ca. 850 lyckade bilder nu. Välkomna.

12/6-07 Segling:
Då har vi varit på havet och seglat till Visby. Det var en fantastisk rolig segling då vi var fyra båtar från Byxelkrok som gav oss iväg nästan samtidigt.
Vi hade dock fått dåligt med nattsömn då det var ett förfärligt blåsande under natten, kapten fick ut i natten o knyta dit ett snöre till i fall att! Dagen var strålande och började med syd väst vindar rakt i aktern men då vi kom förbi Öland så vred vinden till syd och det blev åka av. Det gick dock en hel del vågor så det rullade på bra emellan åt, styrman som skulle brygga kaffe höll inte i attiraljerna så en våg stjälpte hela härligheten så nu har vi kaffe pulver i hela kylboxen.
Vi som åkte ihop var en holländare, en tysk en finne och så vi, Holländaren var störst och kom fortast fram och sen finnen och vi medan tysken tog ca. 45 minuter mera tid på sig. Väl i land så blev det stads vandring för att uppsöka lite butiker, bland annat systembolaget. På tal om systembolag kan man snacka om misstag, då vi var i Danmark var vi mest förskräckta över den dåliga växlingskursen så något alkoholinköp blev aldrig av men vi grubblade en hel del på varför när vi kommit halvvägs till Sverige.
I Visby hamn kom en gigantisk segelbåt med sponsornamnet HYUNDAI, den är ca. 100 foot lång och masten räcker halv vägs till månen kolla om ni ser nått på TV om den.
Ulla-Britt har idag firat födelsedag så grattis från oss på havet.

13/6-07 Visby:
En varm och solig dag ger oss en vilodag från havet och vi stadsvandrar i de mysiga kvarteren innanför muren. Morgonen bjöd på lite uppvisning av en Finsk motorbåtsåkare, det var lite blåsigt i hamnen och hans stora nya farkost var som en smörklick i en het panna. Finnens manöverkunskaper var inte de bästa och efter långt trixande hade han fått sin båt åt fel håll och efter otaliga försök att vända fint tappade han humöret och lät alla 800 hk bestämma kör riktningen, efter att ha plöjt över flera bojar och kättingar som skramlade i propellrarna kom han farande mot oss på bredsladd och var så när på att riva med sig akterpullpitten och motorn till gummibåten.
Nu led han väl mest skada själv men man tappar hakan när man ser ett sådant skådespel. Visst olyckas det ibland, båtar är inte så lätta att manövrera i blåsigt väder.
När vi lade till i Visby denna gång hade kapten lyckats med konststycket att få aktertampen runt mantåget, nu löste det sig utan katastrofer denna gång.
I dag har vi shoppat och kapten fick minnes kort pga. att det befintliga hade havererat helt. En olycka kommer sällan ensam och samtidigt som minneskortet sade upp sig gjorde sandalerna likadant. Det nedrigaste var att sandalerna var nästan nya, inköpta i Italien 1999 för 150 kronor. Denna gång var sandalerna av portugisisk härkomst och dubbelt så dyra så nu håller dom nog minst 15 år. Som tröst i eländet bjöd styrman kapten på restaurang 2 ggr. denna dag.
Vad gör vi imorgon, kanske styr vi mot Lickershamn om vädret är till belåtenhet. Ha dä, där hemma allihopa.

14/6-07 Seglat:
Då har vi lämnat Visby för den här gången, vi tog en kort segeltur till Lickershamn rätt ut i obygden. Det har varit rätt mycket blåsande några dagar nu men under förmiddagen var det skapligt lugnt, vi hade behaglig segling till ca. 30 min för angöring av hamnen då det blåste upp rejält, men vi lyckades träffa bryggan o knyta fast.
Solen har dock lyst flitigt, det var bara ett tag på förmiddagen som det var mulet. Väl i Lickershamn knallade vi upp till den lilla obyggds restaurangen som turligt var öppen och där slevade vi i oss saffranspannkaka  med grädde o kaffe, de e gött dä.
Nu ska vi och fram för allt Nelly slippa gatsten ett tag för har finns stora fina skogar att promenera i, det är ett vidunderligt landskap att blicka ut över.
Vi skildes från de vi kamperat ihop med ett tag nu, och den roliga Tysken som när vi lämnade Byxelkrok sa att han skulle till Västervik men frågade då om vädret var bra fram till Visby. Han ändrade sina planer på 2 minuter och hängde efter oss till Visby och då han ankom frågade ja om han kört fel, han skulle ju till Västervik.
Han replikerade då att det hade han aldrig sagt ,utan han hade frågat om det var västanvind för dagen och skrattade.
Nu far dom till Fårö sedan till Estland, Letland, Polen och sen hem till Tyskland. Tänk om vi också fick gå i pension vid 56 års ålder så en bara kan roa sig sen. I Lickershamn är vi än så länge enda gästbåt.
Tyvärr inga kända bemärkelsedagar att rapportera!

15/6-07 Storm:
Igår lovade SMHI lite blåsigt (8-12ms) under natten och vi låg i hamn så vi brydde oss inte om det så mycket, men när vi kollade sjörapporten och kustobservationerna fick vi se att det blåste 15-23 ms vid Gustav Dalén utanför Oxelösund.
Vi fick därför ett eländes väder under natten i Lickershamn, först var det stormen som höll oss vakna och efter ett tag så är det vågor 2-3 meter höga och sjöhävning i hamnen som gör det obekvämt ombord. Det tjöt i riggen och ryckte o slet i förtöjningarna, det blir ett förfärligt oväsen och vi fick ut och kolla så alla tampar var hela och satt fast flera gånger under natten.
Fram på morgontimmarna hade sjön blivit så hög att det slog över piren och båten, vid ett tillfälle fick kapten en rejäl dusch när han var ute. När det under morgonen började avta lite vågor blev det några timmars sömn, när vi sen kollade båten verkade allt helt men den var täckt av sjögräs och fin fin sand som spolats upp från havet.
Nu när allt är indränkt i saltvatten får man svårt med fugor som blir envisa, så båten måste få en riktig regnskur för att bli i ordning igen. Dagen har varit en lat dag med lunch på restaurangen och lite sova efter som natten inte bjöd på något sova.
Vädret har också blivit svalare men solen tittar fram rätt ofta och vi hoppas att det regn SMHI hotar med imorgon kommer i natt istället så vi får en solig dag. Nelly njuter av friluftslivet i skogarna här och det är jaga pinne hela tiden, det är annat än gatsten och skyltfönster.

16/6-07 Straffkommendering:
Gårdagen var en latardag i Lickershamn så idag fick kapten stänga order av styrman att utföra både hushållstjänst och friluftsaktiviteter, Värst var att styrman lyckades leta fram cyklarna som kapten gömt mycket väl längst in i båten. Så upp på cyklarna och iväg till nästa vik, Ireviken som ligger någon mil bort landvägen. Petras svärföräldrar har stuga där, styrman var olidligt nyfiken på vilket hus det var men som tur var gav hon upp efter att beskådat något hundra tal och bjöd kapten på glass innan hon jagade vraket vidare.
Vid återkomst till båten förpassades kapten ner i köket för att laga till en delikat måltid, råstekt färskpotatis med färsk vitkål och isterband. Kapten gjorde dubbel ranson åt styrman i hopp om att hon skulle somna på eftermiddagen, nu blev det inte så utan språngmarsch halvvägs till Ireviken utefter sjön denna gång. Som om nu detta inte räckte så släpade styrman kapten till duschen för tvagning också, sen sover nog kapten ovaggad i minst 2 dar.
Vädret har varit blåsigt och mulet, solen tittar fram ibland och då blir det skönt. Vi lyckades idag att vända båten på ställe för att få lä i sittbrunnen, men en del undrar nog vad en håller på med, just nu är vi 3 SVENSKA båtar i denna hamn, en av båtarnas besättning tog bussen o försvann och den andra öste febrilt med en spann ifrån båten i någon timme så vi höll oss undan. Hoppas ni mår gott alle samman.
Bilden föresten är från IREVIKEN

17-18/6-07 Oväder igen:
Lugnet efter stormen var skönt men kortvarigt, vi studerade SMHIs prognoser och dom ändrade sig ungefär varannan timme. Och som lök på laxen kom en kuling till dragand och vi började leta en lucka i alla oväder för att komma över till fastlandet. Planen blev att segla tidigt på morgonen den 17/6 för då skulle kulingen avtagit och vi skulle få gynnsamma vindar. Som så ofta var det något helt annat väder än utlovat och då vi steg  upp var det varmt, dimmigt och regnade lätt. Bara o koja igen, när vi sedan kollade vädret var det kulingvarning utfärdad även för de kommande dygnen och bara natten mellan den 17-18 skulle bli vindfattig.
Vi beslutade oss för att åka över på eftermiddagen då det värsta av ovädret dragit bort. Nu knallade vi i solgasset över till restaurangen för att äta lunch men det var söndag så det serverades bara söndagsmiddag. Men vad gör det, det blev filé med tryffelsås och glassboll till efterrätt. Dyrt men gott!
De vita gässen på havet slutade synas vi 15:00 så då förberedde vi oss och stack iväg vid 15:30 trotts SMHIs kulingvarningar. Vinden bar rätt bra till en början men vågorna gick höga och efter ca. 4 timmar avtog vinden och en sydostlig dyning knuffade på i baken medan vågorna kom från nordväst så ibland lyftes båten högt av den den akterliga dyningen för att ramla ner i vågen som kom mot fören. Det blev en skvalpig, skumpig och segl fattig överfart till fastlandet.
När det började gry lite så var vi framme vid Hävringe och fick ta oss igenom den fyr belysta trånga passagen, lite ovant då vi sällan åker båt i skärgården nattetid och det är så förbaskat med lampor att identifiera innan man vet vilken en ska styra efter. Kallt som tusan och inget vidare väder så nu får vi roa oss på annat sätt resten av semester.
Resan från Lickershamn till Oxelösund tog 13 timmar o 8 minuter och allt höll och fungerade trotts den besvärliga sjön. Vi sammanfattar imorgon. ses o hörs. ps. 1167 bilder sparade!

24/6-07 Semestern slut: Det blev en skön dag på havet idag i våra egna vatten. Vi seglade ut mot Ålöfjärden och sen ut förbi Hävringe, där fick vi trängsel av lots båten och ett utgående fartyg och sedan ett ingående fartyg. Normalt har vi aldrig mött fartyg i trånga Hävringe sundet med idag blev det tre möten på mycket nära håll.
Semesterseglingen var bra men vädret var nog det sämst på alla år vi haft juni semester, det var dock varmare än det brukar vara i slutet av maj. Vidrabbades av två kulingar och en storm men vi låg vid alla tillfällen i hamn och det blev några dagar i väntan på bättre väder. Vi prickade dock in kalasväder då vi var i Hammerhavn på Bornholm och ett tag på Öland o Gotland.
Vi seglade ut den 27 maj och var åter i hemma hamnen den 18 juni, vi seglade 568 nautiska mil, vi besökte följande hamnar i turordning: Byxelkrok-Kalmar-Utklippan-Allinge-Rönne-Hammerhavn-Utklippan-Kalmar-Byxelkrok-Visby-Lickershamn och sedan hem. Vi förbrukade 80 liter diesel och 2 kg gasol. Den längsta och snabbast sträckan var Oxelösund-Byxelkrok 84 nautiska mil på 14,5 timmar. Vi hade som mål att besöka Polen men oga. oklara regler med utklarering och inklarering med Nelly och eventuella veterinär besök i Polen avstod vi och planerade för att åka till Tyskalnd men under hela vår vistelse på Borholm blåste det en svag nordost vind mellan kulingarna och då vi provade blåste det ca. 2-4 m/s och och dess utom gick en kraftig dyning på ca. 1-1,5 meter hög.
För att ta oss fram till Tyskland hade vi blivit tvungna att åka motor hela vägen dit och hem så vi valde att stanna på Bornholm.
Nu är vi i DÅRARNAS paradis och vi får se hur det blir med segling under juli. Tyvärr så är det så mycket hänsynslösa DÅRAR som helt saknar sjövett eller kunskaper ute så det frestar humöret för mycket för det ska vara kul.