Segling 2011

2011 års seglats startar söndag den 12 juni!

Det blir en kort tur då det är begränsat med semester detta år, vi stryr mot Gotland och det blir helt väder beroend vad vi där hittar på. Det är dock semester vi ska ha, så det blir inga stora äventyr. Jobbet ska vi inte tänka på!

Seglingen som kom av sig!

 

11 juni 2011 lägger vi ut och sätter kurs mot Gotland, det är vindfattigt, kallt och regnigt så kappellet sitter på och förseglet (Genuan) får dra oss till Visby tillsammans med motorn. Det blåser från norr och det blir ett fasligt rullande hela vägen.

Det som så ofta nu mer betyder att Kapten blir sjösjuk och känner sig illamående och håglös.

Resan genomlids under de 14 timmarna innan vi knyter fast oss i Visby hamn som enda svenska båt vid kl. 21:15 på kvällen, det är dock inte slut på eländet då vinden vridit till sydväst och då gungar det ordentligt i Visby hamn så de närmsta dagarna är inte roliga för en halvt sjösjuk kapten.

Det är blåsigt, mulet men ibland rätt soligt så det blir lite fläskstekning då tillfälle ges, så det blir mest vila och försöka komma på benen. Styrman har hittat sin telefon som har DATA uppkoppling så hon är sysselsatt med FACEBOOK (uttalas fan boken) mest hela dagarna.

Vi promenerar en del, denna gång i dom södra delarna av Visby samt givetvis butikerna. Det bakas och stökas i denna begränsade bostadsyta.

Vi planerar att åka till Lickershamn under onsdagen men då är det riktigt busväder så vi blir kvar och väntar till Torsdagen, men då är det sådant kalasväder så då blir det in med fläsket i ugnen, öppna vintet, lägga sig i sittbrunnen för att steka fläsket på sig själv. Sedan blev det att äta gott och mysa i solnedgången. Så det blir först på fredagen som vi styr mot Lickershamn och naturen, nu blir det slut på gatsten, butiker, trängsel, datorer, mm. Men trot! Den jädra FACEBOOK telefonen fungerar ute i ödemarken. Nu var det inte bar negativt då det tillslut blev telefonens superba datauppkoppling som gav oss väder info.

 

17/6 Resan till Lickershamn blev gungig och sjösjukan gör sig åter påmind men väl i land så blir det bättre och denna hamn är betydligt snällare vid sydväst vinden.

Vi ska ut och promenera och kapten har redan sett att ett vägbygge pågår uppe i skogen och så nyfiken som han är så ska detta kollas upp.

Vi travar iväg men hinner inte mer än 75 meter innan styrman hittar en blomma som skall fotograferas med datatelefonen. Kapten går några hundra meter till ”på den nya vägen”, står och väntar tio minuter, går tillbaka för att leta, men ingen styrman inte. Kapten går en runda där han tror att styrman irrar omkring, men fel, ingen styrman där. Kapten går tillbaka till hamnen och sätter sig att vänta. Efter en timme dyker styrman upp arg som ett bi och undrar varför kaptenen smet från promenader, styrman har då irrat om kring i hela skogen mellan Lickershamn och Lummelunda för att söka smitaren, men det nya vägbygget kollade hon aldrig. Styrman som åter tagit sin stegräknare i bruk skarpnade ihop 25 000 steg på fadäsen.

 

Söndagen 19/6 tillbringar vi hos Lars och Kerstin som bor i nästa vik, Ireviken där vi lunchar och har det gött. Det blir sedan promenad hem till båten i Lickershamn genom de fantastiska markerna.

 

Tisdagen 21/6 är det födelsedag för kapten och som present jagas han ur sängen och ut i skogen av styrman där han får vara stigfinnare för att finna den ”andra vägen” till Irevken. Nu verkar det inte finnas någon andra väg  men vi hamnar tillslut vid Höglundarna som är en gammal forntida bosättning från 1200 talet. Efter 15 km är vi åter vid båten där kapten omedelbart förpassa ner i byssan för att laga lunch medan styrman intar duschen i en timme. Sedan blir det vila på bänken innan styrman knallar iväg till Stenkyrka nya köpcentrum som består av en Tempo affär. Kapten tvingas stanna ombord och laga middag tills styrman återvänder.

Annars var det blev det gratulationer från de närmaste och mina käraste arbetskamrater.

 

Onsdag 22/6 blir dagen då vi finner vädret någorlunda för att segla tillbaka till fastlandet då det senare närmaste dagarna skall bjuda på riktigt busväder.

Vi kastar loss kl. 04:30 och det blir stora problem då vi ska hissa segel, samarbete fungerar inte, och en massa ändringar på funktioner som gjorts ställer till problemen, det slutar med ett stort hål i storseglet och det tar säkert 15 minuter innan trasorna är på plats så vi kan pusta ut och börja segla hemåt. Vi har nu för dålig rutin och saknar träning för segling i hårt väder. Det är direkt farligt att ge sig i kasst med ett ilsket hav om man inte är riktigt samkörda och väl tränade både fysiskt och med materialet. Detta år har vi ca. 1 timme segling tillsammans och man behöver säkert 30-40 timmar segling i båten tillsamman för att allt ska lira bra. Men när vål sakerna är på plats och vi pustat ut så börjar ett fasligt hissande på vågorna som kommer från sydväst och det blåser ca. 10 sek/m, kapten är åter illamåend och trivs inte.

Timmarna går och vinden mojnar lite och det blir behagligare vågor, äter vildmarksmat i påse och vi har en snittfart på 6,3 knop hela sträckan till Oxelösund vilket är otroligt bra, men då vi anlöper Oxelösund möter ett åskregn oss och tvättar av saltvattnet från båten innan vi lägger till, så efter 11 timmar är vi förtöjda vid bryggan.

 

Hem till hus och fattigdom, det känns vemodigt då seglingen inte motsvarat förväntningarna Det blir till att ta en rejäl funderare på hur vi ska ha det med båtlivet, räcker tiden till? Nej som det är idag så kan vi inte samla på oss den träning och rutin som krävs för att möta havet och segla på äventyrseglingar i en ilsken östersjö.

Nu händer det spännande saker även då man kommit hem, min älskade styrman hittar direkt något i kylen som måste kastas. Det är Yougurt och Keso som hon givetvis måste hälla ut i slasken för att sedan spola kallvatten på. Det stoppar upp och pruttar till och det blir tvärstopp i avloppet och dessa förbannade hälsokoster som saknar fett går inte att lösa med mindre än dynamit. Varför hälla ut det som ändå ska kastas? Detta innebär att kapten för börja sin torsdag med att rensa avlopp enligt följand: möljarunt med rensbandet, slå i 8 dl. yes diskmedel, låt stå 6 minuter fyll på med 10 liter kokande vatten. Jag hörde då kesoproppen gav sig av mot reningsverket med ett tjut. Snacka om överraskning hos dom då det kom 50 liter skumboll och en kesokula som fortfarande kokade.

 
En vecka semester kvar skall användas för avkoppling och båtreparationer för att få båten i någorlunda skick, även bilen skall få nya bromsar och lite omvårdnad innan jobbet åter inkräktar på min fritid.