Segling 2012

2012-06-12 Jas 39 Gripen anfaller!
Vi är påväg från Oxelösund till Visby, havet är lugnt och det är vindfattigt.
Motorn tar oss framåt och storseglet är uppe för att fånga upp den vind som finns, uppe bland molnen hörs två militärplan som övar och vi befinner oss i höjd med Häradskär ca. 20 distans från fastlandet. Det blir tyst i luften, havet är tyst och stilla, ser ett fartyg i väster, ligger på toften och njuter, autopiloten styr, då kommer de jävlarna.
Hör tjutet av två plan som dyker och pang passera de oss söderifrån på ca. 25 meterhöjd kanske 100 meter nordost om oss för med ett vrål åter stiga i skyn. De är så nära och flyger så lågt att det blir krusningar på vattnet efter dem.
Givetvis var vi deras mål som de gick till attack mot i sina stridsövningar, klockan är 10:31.
Tyvärr han jag inte få upp kameran för det hade blivit bra bildbevis, jag ser piloterna tydligt.
Det blir åter lugnt och straxt bryter solen igenom och vi stävar vidare mot Visby som vi i stekande sol och sydlig bris anländer klockan 18:11.
Ska höra av mig till militären och fråga ut dem vem som flög dessa Gripar, kommer givetvis att kräva skadestånd i form av en flygtur med en Gripen.

Spökskepp i dimman

Lite åska har hörts

2012-06-16 Första regndagen på semestern!
Lördagen bjuder på en fin morgon som inbjuder till promenad i det fantastiska Lickershamn, ja vi har nu lämnat hektiska Visby. Problemen som uppenbarat sig är troligt laddningsproblem med Biltemabatterierna som monterades in förra sommaren, då vi går för motor stinker batterierna och de verkar alltid dåligt laddade.
Inte mycket att gör åt detta nu men får undersöka detta senare i sommar. De batterier som tidigare användes i båten var 9 år gamla och hade jobbat på övertid i ca. 4 år, om nu dessa Biltemabatterier är kass efter en säsong så får man återgå till fritidsbatterier som kräver visst underhåll med vattenpåfyllning.
Catarina Bergqvist har genomfört Vätternrundan under natten. En bragd må man säga, Catarina gjord det inte på enklaste sättet och fick heller inte naturens hjälp till en enkel resa. Att cykla på natten då kroppen skriker efter vila och dessutom få regn under mer än halva loppet gör detta till en bragd. Catarina trampade runt Vättern på otroliga 12 timmar och 17 minuter. Catarina önskar sig nu en ny cykel så alla får vänligen lämna ett bidrag!
Vi ska nu vara några daga i Lickershamn och styr sedan mot Fårö och Lauterhorn, om sedan väder och batterier tillåter så är planen att segla till Gotskasandön. Ett besök på Gotskasandön kräver lugnt väder minst ett dygn då det är svårt att ankra i den förrädiska sanden och efter som Nelly måste iland för sina behov får man ta gummibåten in till ön.

2012-06-20 Sjuk på sjön Igen! Under söndagsnatten känner jag att influensan är i antågande, skit också när en mådde så gött.Måndagen bjuder på halsont och lätt feber men vi är bjudna på lunch hos Lars och Kerstin i Ihreviken och med ett par alvedon så känns allt okey för skogspromenaden på ca. 5 km bort till Ihreviken. På kvällen sjutsar Lars oss tillbaka till Lickershamn då febern tilltagit och väl vid båten är det bara att koja med som det känns 40 grader i pannan.
Tisdagen tillbringas i kojen hela dagen och är endast uppe och äter raggmunk och senare ett besök i duschen. Onsdagen är jag på benen ijen men fortfarande ont I-halsen och känner mig svag och ynklig. Vi har också ändrat segelrutten nu då vi nu läst författningen för Gotskasandön. Det sprack på att husdjur inte får landstiga på ön. Nelly klarar inte att knipa så länge utan måste i land för sina behov. Vädret har också blivit helt annorlunda än vad SMHI spådde, det har varit 10 till 16 sek/meter de senaste dagarna men mestadels sol, spådomen var annars 1 till 5 sek/meter.
Vi planerar nu att under torsdag lätta ankar och styra mot det Svenska fastlandet, det förutspås lätta vindar och lat segling.
Det blir sedan några strandhugg på några av de öar i skärgården som känns tilltalande.
Väderspådomarna känns inte så spännande då regnet väntas nå Oxelösundstrakten under fredagsnatten mot lördag och vad det ser ut förblir det ostadiga vädret. Vi behöver ostliga vindar för att få Högtryck.

2012-06-21 Mot fastlandet! Efter årets kortaste natt kastar vi loss kl.05:38 från Lickershamn, solen har kommit en bit ur havet i nordost. Allt är alldeles guldgult i daggen och havet skvalpar behagligt mot båten, det är ljumma vindar.
Styr ut ur hamnen och sätter kurs mot Oxelösund för motor då det nu blåser max en sek/meter, ser under de närmsta timmarna hur Gotland sakta sänker sig i havet. Det blir under dagen varmt, skönt och gott, autopiloten styr, seglen, motorn tar oss framåt och GPSen navigerar så det är inte mycket man behöver tänka på, man nästan inte vill att det ska ta slut.
Dagen blir till kväll och det har bara varit några möten med Gotlandsbåten och andra fartyg när vi efter 7 timmar siktar Hävringe och röken från SSAB i Oxelösund.
Då vi rundat Hävringe tilltar den ostliga vinden och det blir kallare, kl.18:09 förtöjer vi på vår plats i hamnen, vi hade tänkt ligga vit en liten ö här utanför men det är inte alls så skönt längre och så väntas besök till båten då Kapten fyller år idag.
Tänder grillen på båten och sedan kommer Sandra och Tobias med fläsk och godsaker som inmundigas i solnedgången.
SMHI må ha stora problem med sin spåkula för tillfället, det var utlovat svagavindar, värme, sol fram till midsommaraftonskvällen men idag den 22 blåser det 13 sek/m i Oxelösund och är 14 grader så vi känner oss oerhört nöjda med att vi tog vår överfart från Gotland då vi gjorde. En kanondag!

2012-06-27 Sol och värme på Risskären! Vi har tagit oss ut i skärgården och letat upp en enslig ö, Risskären, dessa öar är ett gammal militär fort.

Det har nog plöjts ned åtskilliga miljoner på bergrummen i öarna och det har varit minst 6 kanoner placerade här för att skydda infarten till Bråviken. Efter som vi är skattebetalare och en del av den Svenska försvarsbudgeten väljer vi att använda den fallfärdiga bryggan. Det blir sol och lata dagar på denna utpost och det är bara fiskaren från Hummelvik som kommer på besök och lägger sina nät.
På torsdagskvällen lättar vi ankar då det väntas regn och blåst till helgen, vi ligger lugnare vid bryggan hemma.

2012-07-02 Dårarnas paradis har öppnat! Vi gör några dagsturer och den 1 juli tar priset. Då vi skall ut på böljanblå måste vi passera farleden som leder mellan Trosa och Arkösund, idag kommer 2 segelbåtar och en motorbåt norr ifrån, segelbåtarna går för motor då de har motvind. Alla tre har väjningsplikt men alla tre har tänkt att lösa problemet på annat sätt då de ser mig, segelbåt nr.1 gasar så mycket det går och passerar ca. 5 meter framför och straxt kommer motorbåten som får gira undan, dock framför för att undvika kollision, ett alternativ hade varit att respektera väjningsplikten, dra av lite på gasen och passerat bakom mig. Nr. 3 tar dock priset, han har inte en chans att klämma sig före. ”Dåren” väljer då att med full gas svänga upp på samma sydostliga kurs som jag har, lämna sin farled och snedda in framför mig och där efter runda Vinterklasen, styra väster ut för att komma in på sin farled. ”Dåren” fick åka minst en halv distansminut extra för sin manöver och där stod jag till rors och glodde förvånat stort gapande så en havsörn lätt hade kunnat flytta in. Ja juli är ofta en prövningarnas tid att vara i skärgården samt i farleder, dock är havet säkrare vatten. Efter debacklett seglade vi ut till Hävringe och fågelskådade lite innan vi styrde hemåt och hann precis knyta fast båten innan regnet kom.