Segling 2009

27/5-09 Då var det semester IGEN! Förhoppningarna var stora men som båtfarare så satte vädret käppar i hjulen och bjöd oss på en rejäl kuling. Vi har dock motoriserat i motvind lite söderut till Arkösund och vi får förmodligen busväder imorgon också men kanske vi tar oss ett stycke söder ut till, och då blir det till Fyrudden för att sedan ta vägen mot Öland och Byxelkrok. Målet är ännu Bornholm efter som det lovats nordostliga vindar till helgen och med lite flyt skulle vi kunna klara sträckan på 4 etapper. Vi har trotts blåsväder en strålande sol och färgen tilltar i nyllet.

28/5-09 Skärgårdssegling mellan pinnarna! Vi har nu förflyttat oss till Flatvarp, en liten fiske hamn som ligger längst ut på Askö i gryts skärgård. Här är mycket fint och hamnen är gratis. Vi har haft lite sol, regn, hagel och vind idag så det har varit blandat så att säga. Båt skrället börjar bli sliten, värmaren trilskades förra året och försök att renovera den under vintern gjordes men den 29 år gamla värmaren vill i alla fall inte fungera när vi vill. Även kylen började spöka förra året och till i år köptes en portabel kyl box i sista ögonblicket för att slippa trubbel. Vi hoppas att värmen kommer och då vi kommer hem åker värmareländet på tippen och en ny får sättas in. Bilderna är från dagens äventyr.

29/5-09 Busväder! Ja, som vanligt stämmer inte sjöväderprognosen med verkligheten och idag väntade vi oss strålande väder och en lugn nordlig vind. Vi vaknar tidigt och det är regntungt på himlen och det blåser ca. 8-14 sek/m från norr, efter rådslag bestämmer vi att vi ger oss av mot Borgholm. Vi lättar ankar kl 06 och styr ut bland pinnar och fyrar i farleden och letar efter en lämplig grundfri passage för att komma ut på öppna havet. Väl ute på havet blåser det rejält och sjön går hög, det blir ett fasligt rullande och båten kastas hit och dit men farten är tidvis god och som mest avläser vi 9,5 knop på fartmätaren då båten surfar på en våg söderut. Nu mer har dock kapten vissa problem med sjösjuka och dagen bjuder på visst illamående och en fruktansvärd huvudvärk och allmänt taskig hälsa och kapten bestämmer att vi landstiger i Byxelkrok för att vila upp sig ett par dagar. Under resan så möter vi massa tävlings båtar som kryssar norr ut från Oskarshamn mot Oxelösund, de deltar i tävlingen Watski 2 star race som har start och mål i Oxelösund. Planerna att komma söderut till Bornholm under helgen läggs på is då vädret inte tilltalar, vi väljer nog att göra lite kortare dags etapper och siktar på Gotland istället.

30/5-09 Galenskap och brutna löften! Då vi är kvar i Byxelkrok så skulle vi sysselsätta oss med något, som kapten ombord brukar jag hålla mig till vatten men tyvärr så trotts bittra minnen av cyklar (Gotland) så lät jag mig övertalas att hyra cyklar och dess utom ge mig ut på en 2 mila tur på eländet. Värkande babbianröd bak fick man sedan i duschens kallvatten kyla av hela härligheten. Fast, ja, jo det var en del fint att se och gamla minnen att komma ihåg från norra Öland. Försökte sedan att locka styrman dagen till ära för att fira med ett restaurangbesök på Sjöstugan men hon föredrog hemlagat vilket dock blev lite halvdant, dock sparades någon tusenlapp på restaurangbesöket och några hundringar på det vi tänkte köpa i affären där för att den var stängd. Pingst!! Nu blev det att skrapa djupt i kylen och det gick det med. Förmodligen kommer vi inte här ifrån i morgon heller efter som vi har cyklarna då med och så har vin dunken åkt fram. OBS i morgon cyklar vi bara stående!

31/5-09 Ändrade planer igen! Efter som nordanvinden ska bestå en vecka till så blir det svårt att ta sig till Gotland, därför ställdes dagens cykeltur in och istället fortsatte vi söderut till Kalmar. Det var en strålande seglings dag och då det blåste lätt från norr så hissades den nya gennakern (lättvindssegel för medvind) och den fick sitta uppe tills vi var nästan framme vid Ölandsbron. Nu blir det att skicka styrman på shoppingrunda imorgon måndag så kylen blir välstuvad igen sedan beror det på regnet som är utlovat till tisdag om vi kommer iväg mot Utklippan.

1/6-09 Soldag i Kalmar. Nu har värmen kommit även till båtfolket och dagen bjöd på svaga vindar och bryggsegling och en massa solande. Vi ligger i Kalmar gästhamn men tyvärr hamnade vi på den såkallade "Utrustningskajen" Ja den är till för folk som lagt i sina båtar och inte fått på alla pinaler ännu. Vi ligger bredvid en ny dyr båt och ägaren är pratglad och trevlig men kommer med små gliringar om att vi inte borde ligga här, men vi är envisa och känner stället väl och ligger kvar för att få kvälls sol och slippa buset från stan. Vet någon vad GYROS är? Jag trodde det var ett instrument i flygplan och satelitkompasser men tydligen går det att äta, igår fick jag en gyros av styrman och det skulle då vara strimlor av fläskkarré med mycket kryddor. Nu vet jag varför det heter gyros! jo skiten håller magen tom och i trim! Till styrmans fasa upptäcktes idag att det trevliga ICA som fanns i gallerian i hamnen har slagit igen för gott! Det blev så att kapten fick knalla med upp på stan till ett Konsum för att köpa de förnödenheter vi behövde, styrman blev dock aldrig sig lik denna dag efter sin upptäckt.

2/6-09 Busväder igen! Efter några soliga och fina dagar i Byxelkrok och Kalmar stävade vi i morse vidare söder ut på vår semester resa. Dagen var varm och solig men då vi nådde Utklippan hade vi ett åskväder straxt bakom oss men det var fortfarande varmt och vindfattigt. Då vi lagt till i den lilla hamnen började det blåsa och nu kl. 20.00 tjuter det i riggen och det blåser ca. 10 sek/m och det ska bli värre till natten. Väderprognosen lovar avtagande vind i morgon men vi får se vad som bjuds, är det busväder får vi nog bli kvar på den lilla ön som inte har något annat än fåglar och säl att bjuda på. Vill det sig väl tar vi och seglar mot Bornholm och vi siktar nog mot Tejn eller Hammerhaven, sedan är det bare att handla pölsa o öl för hela semesterkassan.

3/6-09 Kan inte bestämma oss! Vaknar vid 05.00 till ett ensligt tjutande i alla riggar på karga Utklippan, stiger upp i den rätt kyliga kajutan slår på datorn för att kolla vädret. Den senaste prognosen gör ingen glad och det lovas blåsigt 9-13 sek/m idag och 11-15 sek/m imorgon, dock är det från nordväst idag och nord imorgon. Kojar ett tag till för att fundera. Vaknar igen vid 06.30 matar Nelly och går på promenad på den lilla gräsplätten utanför båten och måsarna anfaller i samlad formation för att försöka avhysa både mig och Nelly. Väcker styrman, gräddar bröd och serverar frukost, förklarar vädret och vi riskerar att bli inblåsta på Utklippan i minst tre dagar. Vad göra? Rådgör med varandra.  Vi kastar loss vid kl. 10.00 och ger oss ut på ett gropigt och vindpinat hav, det blåser nu ca. 9-10 sek/m och vågorna är långa och ca. 1,5 m så det skumpar på bra med bara genuan utrullad. Vi räknar med att överfarten ska ta ca. 12-13 timmar och som vinden är, siktar vi nu på Svaneke för att komma lite i lä vid landstigningen. Under färden kommer fem kraftiga vind och regnområden över oss med våldsam kraft, ett sådan väderområde ger oss vindar på upp mot 20 sek/m under ca. 10-30 minuter och det kan regna rejält men regnet slapp vi i alla fall, vågorna växer sig gigantiska ibland upp till ca. 4 meter höga så det blir en rejäl berg och dalbana i mellan åt. Vid kl. 18.30 angör vi Svaneke hamn redan efter 9,5 timmar och det har varit rekordfart över havet med en snitt fart på 7,5 knop och det är nästan mer än den gamla skorven tål. Går en runda på stan för att hitta snabbmat men här är som förr var hemma, allt stänger vid kl. 18 och endast någon finare restaurang och pub är öppen. Det blev därför hemlagat igen, fläskpannkaka med syltetöj.
Bilden har styrman fångat, en så kallad (Skwall) häftigt regn och åskväder med mycket starka vindar.

4/6-09 Fläskstekarsol! Vaknar till en strålande soluppgång och river snabbt bort kapellet och avnjuter frukosten i sittbrunnen som består av färska frallor från Svanekes bageri. Efter som vi tänkt stanna några dagar flyttar vi båten till andra hörnet i hamnen för att få trevligare morgon sol och komma åt ström till alla pryttlar. Bränner sedan på fläsket efter Nelly promenaden och inväntar styrman som parkerat sig i duschen för att som ho säger, ska lukta bättre! Det blir sedan stadsvandring i kaptenens smak, det tar ca. 15 minuter att kolla igenom alla skyltfönster och detta innebär att fika pausen på konditoriet kommer fort till kaptenens förtjusning. Väderprognosen lovar nordvästlig kuling men vi ligger bra i denna hamn, väl skyddade. Vi blev oense om matserveringen för dagen, styrman pratade om någon jäkla fil och kapten om tre rätters på restaurang. Visst skulle det bli restaurangbesök försäkrar styrman, men inte idag, vi har fläsk vi måste äta upp! Kapten tjatar till sig en öl på en restaurang innan vi lommar hem till båten för att laga till fläsket. På vägen dyker det upp en massagesalong och vist kunde det vara något! men på skylten som sitter vid butiken står massörskans namn, Anna Svart Kofot!!! Nä fy tusan det blev och tvåla in sig själv som brukligt är. Fläsket stektes och lite tillbehör blev det och det blev jädrigt bra. (se bild) marinerad hängmörad utskuren Karré med bacon lindad sparris, lökpotatis och bretangesås. bon apetit!

5/6-09 Efter sol kommer regn! Dagen började kyligt och mulet med regn tunga skyar, Vi försökte att promenera till Årsdale, en liten hamn söder om Svaneke men det var bitande kyligt och så började det regna förstås. Vi vände hemåt och kurade i båten som trotts sin brister har värme i kajutan efter som vi har elström. Det klarnade upp lite och nya försök att promenera gjordes och nu gick turen mot Listed, också en liten hamn ca.2,5 km väster om Svaneke. Promenaden går längst den fagra kuststigen som finns nästan runt hela ön, fantastiskt med ett strandskydd som fungerar och är till för allmänheten. Väl framme i Listed kikar kapten runt i hamnen medan styrman flanerar i en guldsmedsbutik som är vida känd för sina alster, styrman fastnade för något guld i 50 000:- klassen sedan vände vi hemåt och då jagade regnet oss och kom ikapp oss då vi nådde Svaneke igen. Blöta for vi ner i båten och bestämde att nu var klockan så mycket att vi var tvungna att äta men för tidigt att gå på lokal, det blev alltså hemlagat idag med, Fläsk och löksås (mycket lyckat). En Engelsk båt kom till hamnen idag och jag kände igen den från Utklippan, Det var en Moody 47 foot, de hade avseglat från utklippan i onsdags ca. en timme efter oss och de bekräftade att det tidvis blåst 20 sek/m och det fick ett tag problem med förseglet som förlorade skotet ur sin hållare (snöret som man drar/skotar in seglet med) efter reparation hade de sedan seglat till Christiansö, de tyckte att vädret var väl hårt vilket vi instämmer i. Då vi slafsat i oss alldeles för mycket fläsk blev det till att vila middag och trot eller ej, vart enda moln försvann från himmelen och solen stekt på bra i sittbrunnen, viken kväll! Det bar sig inte bättre än att det serverades jordgubbar med mjukglass och grädde i sittbrunnen och nu ännu mättare blev det till att sola mera.

Reflektion! Havsmiljön verkar avsevärt bättre här än hemma, det finns mängder med växter så som tång och det är väldigt klart vatten. Föresten miljön över huvud taget verkar mer sund, här har dom till och med parkbänkar överallt och dom är inte sönderslagna. Dom klipper gräs och anordnar grillplatser och picknick bord. Varför funkar det här men inte hemma. Skrota pensioner och fallskärmar till våra jädra girigbukar till politiker och ge oss tillbaka våra skattepengar. Vanja Lundby Wedin! fy fan vilket skämt!!

6/6-09 Efter regn kommer storm! Idag gick den sista jädra värmareländet sönder så nu måste sommaren komma! Så var det åter dax för ett oväder, det 4 i ordningen på 1,5 veckor av semester och vad säga, jo det var bättre förr! Eller? Dagen har annars varit solig och skön, det blev promenad till grannbyn Årsdale exakt 3,2 km söder om Svaneke. Det blev utfodring på Årsdales lokal röker med friterad fisk och pommes innan skorna vände hemåt. På skylten till promenadvägen stod det Kysststi och första bästa fruntimmer som dök upp försökte kapten att kyssa men fick en hurring så han for ur skorna! Jädra språk! Väl hemma blev vi påminda om nattens väntande oväder av hamnkaptenen som ville att vi flyttade båten in till den inre bassängen för dom skulle stänga slussportarna och vi skulle då få en mycket lugnare natt. Sagt och gjort vi körde in i den inre bassängen och är nu inlåsta tills vädret lugnar sig, i den skvalpiga yttre bassängen ligger bara den Engelske seglarkollegan kvar med sin stora 47 footare och han lär få en natt att minnas. I kväll blev det att gå på lokal för att inmundiga lite delikatesser så som vitlöksbröd, revben och öl, fint va? (själv är bäste dräng) hi hi. Restaurangen Brygghuset har också egen bryggt öl i olika varianter och alla sorter finns nu ombord. OBS fågeln är äkta!

7/6-09 Dagen efter! Nationaldagsfirandet i Sverige blev väll lugnt hoppas vi och depressionen efter förlusten i fotboll mot Danmark kommer att gå över var så säkra, innan nästa match är vi bäst igen. Vår natt blev lugn trotts ovädret dock lite kyligt med tanke på att vi nu helt saknar värme i kajutan, ovädret bedarrar under dagen men hamnen kommer att vara stängd till även vågorna/dyningarna lugnat sig. Vår plan är nu som följer och om väder profeterna har rätt, om tisdag beger vi oss mot förmodligen Öland och sedan vidare mot Gotland.
Vad gör man en sådan här dag då? Jo kapten stiger ur bingen vid 06.00 och då styrman är däckad efter gårdagens lokalbesök får kapten överta styrmans sysslor och knalla till bageriet för att köpa frukostbröd. Vid frukost avnjuts ett par avsnitt Svensson Svensson och sedan tar dagens promenad vid. Turen går idag ut på landet på lite grusvägar och styrman plockar blommor vilka sedan pryder hela båten. Efter lunch blir det fika hos bagaren och nu börjar solen titta fram och det blir varmt och skönt då man sitter i lä. Så till min fundering! Här sitter reklamflaggor och skyltar utanför alla affärer dygnet om och dom får sitta kvar, alla butiker har lite möbler och annat utanför på trottoarerna dygnet om och det får stå kvar. Ingen vandalisering eller skadegörelse ses någonstans, dock en och annan full Dansk som vinglar ut från något ölhak men de är ändå fredliga av sig.

9/6-09 Elände och bedrövelse!Vaknar den 8/6 till flitigt regnande på kajutan, smyger bort till hamnkapten i Svaneke för att höra om vi ska flytta oss ut i stora bassängen nu då sluss portarna öppnats. Hamnkapten vill att vi ligger kvar där inne efter som nytt oväder är i antågande. Ojdå vi som tänkt avsegla tisdag eller onsdag men hamnkapten avråder från det då det väntas storm till onsdagen. Vi tar oss en funderare och kollar alla väder prognoser som är tillgängliga och kommer fram till att den enda luckan i ovädren är nog i natt om vi vill komma från Svaneke den närmaste veckan. Sagt och gjort vi bunkrar mat och souvenirer och gör oss i ordning för avfärd. Kl. 16 kastar vi loss och försöker att backa ur parkeringsfickan och vinden tar båten och givetvis fastnar vi i grann båtens skotsnöre och drar ut hanns rullfock en bit, men skit samma och så ut på havet, då trasslar segelsättningen för oss och efter 30 min. har vinden avtagit, vi tar ner seglen och suckar och suckar. Vinden vrider och vänder i ca. en och en halv timme sedan blir det nord nordväst, den enda vindriktning som inte fanns på någon prognos för natten, nå väl med motorhjälp hankar vi oss fram med skaplig fart. Då det mörknat kommer vi upp i trafikseparerings zonen som är fartygens motorväg, det är spännande att se alla fartyg och lanternor sedan bedöma hur vi ska passera eller möta dom. det tar ca. 2,5 timmar att passera denna motorväg och under den tiden ser vi kanske ett 30 tal fartyg i olika storlekar och en del kommer så nära som kanske 100-150 meter. Då dagen sedan gryr så är kl. ca. 02.30 och nu kommer hundtimmarna fram till kl. 08.00 då vi lägger till i Grönhögens hamn på södra Öland. Vi hade då avverka 83 distansminuter på 16 timmar. Betalar avgiften och kojar ett tag, vaknar till sol och ser ovädret som är på väg i horisonten, passar på att slita fram grillen och för att fräsa på det danska fläsket och sveper en isande kall Bornholmsk öl i den isande vinden, fläsket hinner bli kallt på ena sidan innan man vänder bitarna igen. Fläsket serveras välgrillat med råstekt potatis, morötter och färsk vitkål allt draperat med dansk wiskysås. Säger det igen själv är bäste dräng!!
Grattis på födelsedagen Bengt-Olof!!!!!
Ps. Babbianbaken har läkt och cyklarna är och förblir inlåsta!

10/6-09 Jag skiter i väderprognosen! Natten bjöd på rejält med regn och lite blåsa men vi låg tryggt i Grönhögenshamn. Väderprognosen lovade sydlig vind som skulle ta i ganska mycket och som skulle vara början på ovädret, nu blev det något helt annat då vi lade ut från hamnen. Vi hade tänkt blåsa upp till Borgholm under dagen men av blåsandet märktes inget utan man kan säga att det var 0 sek/m. Vi tuffade på norr ut och tröttnade då vi kom till Kalmar, vi svängde in och fyllde diesel, gick och käkade Gyros, fyllde gasol och köpte ny värmefläkt på Claes Olsson. Sedan blev det att lata resten av eftermiddagen, får se om vi över huvud taget ska titta på något väder innan vi nattar. Tyskarna invaderar, i Kalmar är det 6 Svenskar, 5 Britter och 32 Tyskar, men fan vi ska ta dom!

11/6-09 Sol och segling! Trot eller ej men idag vaknade vi till fint solsken och efter frukost bestämde vi oss för att byta hamn. Vi lämnade Kalmar och fortsatte norr ut i en fin medvindssegling till Borgholm, det var skönt att stänga av motorn och låta vinden sköta framdrivningen. Då vi lagt ut från Kalmar hade vi närkontakt med ett fartyg i den trånga passagen under Ölandsbron, vi höll undan med devisen att störst går först men vist är de pampiga de stora skeppen. Då vi angjort Borgholm upptäckte vi att Corvette club har träff här igen, vi fick ströva runt bland allt ögongodis. Nu till det vanliga gnället, vädret! Visst vankas det ett nytt oväder och till helgen lär det bli allvar då SMHI gått ut med klass 1 varning (viss fara för allmänheten) och för vår del innebär det att fredagen kan innebära upp emot 20 sek/m från sydväst, vi har knutit i flera snören ifall att! Men vi blir nog kvar här tills det lugnat sig på blås o regn fronten sedan börjar vi förmodligen styra hemåt till vår egen skärgård för lite äventyr, dock så krävs det lite pålitligare väder om man ska våga ankra vid några öar!!

12/6-09 Spöregn och ingen förb---- storm! Lurad igen! Vaknar tidig fredagsmorgon till ett lugnt vaggande i båten med smatter från regnet på ruff taket, ingen storm som utlovats och straxt upphör regnet och dagen förblir sedan gråmulen men ändå rätt varm. Under dagen spanar vi in fler Corvetter som anslutit till meetingen, det sägs att höjdpunkten är under lördagen då 350 st. Corvetter ska visa upp sig utanför Strand hotell här i Borgholm, maffigt! Vi promenerar några km. upp till slottsruinen och tillbaka till Borgholm för att sedan fika på stan. Till middag serveras det Entrecote, råstekt riven potatis, lök och kål salsa allt toppat med Dansk pepparrotsvisp till detta serveras ett rosé vin från Australien.
Idag fyller Ulla-Britt år, Grattis!
Får se vad morgondagen har att bjuda på? Någon liten orkan eller lite sol kanske, vi får se om vi blir kvar eller kör norrut.

13/6-09 Lördag med Tysk invasion! Vaknar åter igen till smattret av regn på ruff taket, större delen av dagen blir grådisig och tråkig vädermässigt. Vi strövar dock runt och tittar på alla Corvetter som putsas och gör sig klara för rallyt runt Öland, kl. 14 har alla bilar ställt upp sig på alla gator runt hamnen i sina respektive årsmodell klasser. Under eftermiddagen kommer den Tyska båt armadan 7 st. som huserade i Kalmar då vi var där senast, det kommer också 3 Svenska båtar så nu är det 12 Tyskar, 4 Svenskar 3 Holländare 1 Schweizare och 1 purfinne, inre hamnen är nu full och så även den ena Svensken. Det badades i hamn bassängen idag då några optimister hade hämtat ett sjunkande vrak i Stockholm för att segla den gamla skorven till Göteborg, alla resurser sattes in för att hålla vraket flytande under natten och idag fick den kvinnliga besättningsmedlemmen hoppa i spat för att täta eländet från utsidan medan en båtmekaniker skruvade trallskruv från insidan. Hur som så kastade dom loss på eftermiddagen för vidare färd mot Göteborg, själv hade jag inte vågat sätta min fot på båten även om den låg vid bryggan. Till sist så har vi nu dreglat över Corvetter i 3 dagar och vi valde en gul och en röd, hur vi gör med betalningen vet ingen!!!

14/6-09 Segling i busväder! Vi lämnade Borgholm i morgonstund och for ut på ett grådaskigt, vindpinat hav för att fortsätta vår resa norr ut. Båten lutar, det stampar och slår i de flera meter höga vågorna och det blåser tidvis upp emot 12 sek/m i byarna men tiden går och det serveras frukost och snart tittar solen fram. Vinden var utlovad att komma från väst men som brukligt är kommer den från annat håll, nämligen nordväst vilket försvårar vår segling till Byxelkrok. Efter 5 timmar angör vi bryggan i Byxelkrok och stuvar i oss lite rester till lunch i den stekande solen, och visst var det skönt att komma lite i lä efter berg och dalbanan på havet. Enligt väderprognosen blir vi kvar här i morgon också sedan får vi se om tisdags prognosen håller vad den lovar för vidare färd hemåt.

16/6-09 Segling i kalas väder! Efter en latardag i solen på båten i Byxelkroks hamn lättar vi ankar 04:15 för färd hemåt, det är en dryg sträcka och om orken tryter eller vädret går emot har vi bestämt att vi går till Fyrudden för natt vila. Idag har vi dock tur, det blir en solig men vind fattig dag så allt är behagligt om bord, motorn får dock hjälpa till för att hålla rimlig fart. Dagen lunkar på och vi äter lite och latar oss i solen, det ända som bryter lugnet är då två JAS Gripen har lite luftstrid ovan oss. Väder gnället kan vi ta också, idag var utlovat västlig vind som till eftermiddagen skulle vrida till sydost, förmiddagen bjuder dock på nord väst som senare vrider till nordost och först vid 17 tiden vrider vinden och blir sydlig. Vi lägger till hemma i sjöängen kl. 19:45 och har då avverkat 83 M under dagen, den längsta dags etappen på denna semester. Varför åkte vi hem nu då? Jo vädret har varit emot oss en hel del och planen var att även segla till Gotland men då nya oväder ser ut att vara under uppsegling så vill vi inte riskera att bli inblåsta där också. Om nu vädret håller sig i ordning så blir det lite skärgårdssegling här hemma, och båten behöver en hel del reparationer för att bli i ordning. Vad lyckades vi med denna semester då? Vi seglade totalt ca. 500 M och var ute i på sjön i 21 dagar, vi tampades med 4 oväder till havs och 3 i hamnar, vi har aldrig haft så lite sol och så mycket regn som denna semester. Vi förvånas alltid lika mycket av den Tyska invasionen som kommer via havet och sommarstugor, tar det aldrig slut?? Bäst var att komma till Bornholm och Svaneke, där är toppen, roligast var nog de mycket service intresserade hamnkaptenerna i Borgholm och Byxelkrok, de vet hur man tar hand om sina kunder. Mest minus får Arkösund där hamn och hamnkapten är fullkomligt värdelösa. Borta bra men hemma bäst!

22/6-09 Dagen efter! Då har kapten fyllt år igen, ett år äldre! Viss negativ inställning infinner sig, man är äldre, vi går mot mörkare årstider, semester snart slut, pengarna slut, båten är slut och dom förbannade blå gröna algerna är på väg. Vad beträffar algerna så skedde den första blomningen på Kaptens födelsedag och området som blommade var från Bornholm, Hanöbukten norr ut via Öland och ända upp till Sörmlandskusten, så länge värmen nu består så kommer blomningen att vara explosions artad och då det når våra stränder och vikar blir stanken olidlig. Men inte fan var det väll vi som gödde havet när vi åkte sträckan! Problemet med alger är mycket stort och det är mest jordbruken som är orsak till övergödningen, och allt för att VI ska få större jordgubbar, potatis, tomater och annat grönfoder. Vad är det för fel på PIZZA!!! Så här dagen efter tillbringar vi på sjön i solen för att njuta lite av ledigheten, senare i veckan ska vi till tokstan för att titta på Volvo Ocean Race båtarna innan dom ger sig iväg på sista etappen till St Petersburg där slutmålet väntar, även hälsa på Petra & Paulus och förmodligen besöka någon båttillbehörs butik som kommer att råna oss på sista femtioöringen. Som man bäddar får man ligga!
Till slut så får kapten tacka för all uppvaktning och alla grattis hälsningar som infunnit sig.

23/6-09 Väderförhinder! Det strålande segelväder som för går dagen rådde för byttes snabbt i problem, vi skulle ut på en lite tur och vi skulle framför allt leta efter lite bra ankrings vikar vid några öar. Då vi kom till båten förvånades vi av lite dimma som rullade fram ute i viken, men vi kastade loss i tron att dimman var på väg bort men det var helt fel då dimman snabbt rullade in över oss och bäddade in oss i ett gräddtäcke. Vi seglade dock på ner mot Arkö på Bråvikens E4 (farleden för skärgårds åkare) och vi såg ca. 8 andra båtar i vår närhet och bedömde att sikten var acceptabel för säker seglats, men på någon timme tjocknade grädden rejält och nu var sikten ca. 3-4 meter. Vi beslutade oss för att avbryta uppdraget och vände hemåt mot hamnen istället, det skulle nu inte vara möjligt att smyga runt öar för att leta bra ankarplatser, vi tog tidig kväll vid bryggan, lugnt, säkert och tryggt.
Vid vår bryggplats i Östersviken har ett svanpar legat på 5 ägg sedan början av maj och då vi kom hem från semesterseglatsen låg dom fortfarande i boet. Den 17/6 hade paret dock lämnat boet men något hade tydligen gått fel eller hänt då inga ungar verkar ha överlevt, vid boet låg en död unge men inte någon skymt av skal eller annat från äggen. Svanparet återkommer flera gånger om dagen till sitt bo och ligger där men inga ungar har dom.

25/6-09 Nöjesmaskinen, eller? Då har 2 dagar avnjutits i huvudstaden, dag ett, den 24 flanerade vi runt i hamnen nedanför slottet och minglade med besökare till jippona runt Volvo ocean race. Mycket att se och mycket att fundera på hur besättningarna lever och har det på sina små (70 foot eller 21,5 meter) farkoster då dom far runt vår planet ibland på de mest ogästvänliga breddgraderna bland isberg och stormar. Lång eftertanke!
Till kvällen träffar vi Petra & Paulus och går på lokal för att inmundiga något smaskens, men den överfulla restaurangen levererade lång väntan på halvvarmt käk, dock är vår värdinna glad, trevlig och förmodligen medveten om kökets strul.
Nåväl kul att ses och sitta ner ett tag, kapten kan som vanligt inte låta bli att reta Paulus för vad muskelkraft kan användas till, på båtar! Väl nere på festivalområdet tvingas Paulus in till en winsch rigg för att visa sina krafter (tävlas hela dagarna i detta). Nu grejade Paulus detta mycket bra (medel 8,5 sek, Paulus 6,7 sek.) trots avsaknad av erfarenhet så Kapten fick sluta retas och vackert buga, tyvärr så på grund av öl intag, rygg smärtor och bärandes på kamera väska kunde inte kapten själv visa sina färdigheter som fanns för 25 år sedan. Tyvärr så blir dag två mest shopping men det går undan så det är överkomligt. Idag får vi skicka ett stort grattis på födelsedagen till Paulus! Även flottan i Volvo ocean race lämnar Stockholm får sista etappen till St Petersburg i Ryssland och där med är ett års tävlande runt jorden till enda och det är Ericsson 4 som vinner tävlingen och kaptens favorit Ericsson 3 kommer att bli 4a.

29/6-09 Semester lider mot sitt slut. Efter 2 dagar i skärgården med strålande sol och lätta vindar återstår en dag i frihet innan fotbojan (jobbet) ska på igen, nu vänta intriger, tjat och ett sagolikt gnällande. Ja det är inte med någon större glädje kapten återinträder sin tjänst. Men varför tjura det är snart sommar och semester igen, jädra ekorrhjul!
Det blev i alla fall några fina dagar på sjön och vi har seglat runt i 2-3 knops fart och njutit av sol och värme, vi upptäckte också att sälarna utanför Hävringe har ett konstigt läte, de låter som en flock ylande vargar eller klagande hundar då dom samlas i flockar på någon häll. Tyvärr råder det förbud att beträda säl skydds områdena men en glimt fick vi av en och annan säl som var framme och kikade på oss. Illa är nu också att algblomningen har satt fart på allvar och ute till havs flyter det runt stora flak av illaluktande ruttnande alger. Vi han med ett dopp i Östersjön vid ön Fågelskär där vi nattade.