Segling

Maximalsegling.se

Seglar Maxi 95an Friendship II på ostkusten, drömmer om varmare breddgrader.Fotar med Nikon D7200, Nikon coolpix 500, mfl.

Fritz Vollmers vrak vid Grässkären innan den går till botten

Copyright

 

Vi köpte Friendship II 2002. Båten var i relativt gott skick men det fanns en hel del som inom snar framtid skulle vara nödvändigt att underhålla. Vi började dock att utrusta båten för lite längre seglatser. Dogghouset gjorde att havs seglatserna blev betydligt torrare och mer vindskyddade, sikten förbättrades avsevärt också. Båten har även utrustats med Peke och manuellt ankarspel, 50 meter kätting. Autopilot anskaffades men det var ett onödigt tillbehör då båten är oerhört kursstabil och det går att ballansera båten i de flesta vindar sedan låsa ratten med bibehållen kurs. Det stora som hänt är motorbytet. Den gamla illa skötta MD 11an lyftes ur och såldes. Köpte och installerade en Vetus M3.09 25 hk. Bytet var enkelt och det blev en rejäl förbättring med lägre bränsleförbrukning, tystare gång och snabbare båt. Vid bytet så tillkom dock en hel del saker, tex. flexibel axelkoppling, avgassystem, ny propelleraxel och en ny trebladig fast propeller. Vi valde Vetusmotorn för att vi sett återförsäljare runt om i Europa och varvet hemmavid är återförsäljare. Fick mycket tips och råd vid köpet och varvet besiktigade sedan installationen för att garantin skulle träda i kraft.

 

 

 

Maxi 95 nr.922 Friendship II